Viering 125 jaar Sociaaldemocratie

25 augustus 2019

26 augustus, van 13:30 tot 19:30, Stadkamer in Zwolle
28 augustus, van 10:00 tot 13:00, Rode Film Academie in Zwolle

Wie van de oprichters van de SDAP werd ook wel ‘proletariër met een hoed’ genoemd? En wie zong de Internationale toen hij geëxecuteerd werd tijdens WOII? Op 26 augustus is het precies 125 jaar geleden dat de SDAP werd opgericht, in hotel de Atlas in Zwolle. De twaalf stichters werden later wel de ‘twaalf apostelen’ genoemd. De SDAP was de belangrijkste voorganger van de Partij van de Arbeid. De nieuwe partij koos principieel voor deelname aan verkiezingen als politiek strijdmiddel en daarmee was de oprichting van de SDAP een keerpunt in de geschiedenis van de Nederlandse sociaaldemocratie.

Er is dan ook alle reden om de oprichting van de SDAP te vieren en dat gebeurt uiteraard in Zwolle. De afgelopen maanden heeft een enthousiaste werkgroep uit de afdeling Zwolle een tweedaags programma voor de viering opgesteld. Op maandag 26 augustus is vanaf 14:00 de aftrap met Nelleke Vedelaar in de Stadkamer in Zwolle, gevolgd door een stadswandeling langs belangrijke plekken uit de vroege geschiedenis van de SDAP, zoals de vergaderplekken als het PALVU-gebouw en De Dageraad, maar ook de woning van de eerste sociaaldemocratische wethouder in Zwolle: Jos Vogt. Na afloop is er muziek en een hapje en drankje in wijkcentrum De Enk. Op woensdag 28 augustus wordt om 10:00u in de Rode Film Academie de film ‘I, Daniel Blake’ getoond, gevolgd door een discussie over de film en zijn politieke betekenis door PvdA-lid en filmmaker Eddy Terstall en PvdA-Kamerlid Gijs van Dijk.

De aanmeldingen zijn gesloten, beide programma’s zitten vol.

Programma 26 augustus:
13:30 Inloop in de Stadkamer, Zeven Alleetjes 1a
14:00 Opening met Nelleke Vedelaar
15:00 Bloemlegging bij De Atlas, Ossenmarkt 9
15:10 Start stadswandeling olv twee historici
17:00-19:30 borrel + hapjes + live muziek De Enk, Enkstraat 67

Programma 28 augustus:
10:00 Vertoning film ‘I, Daniel Blake’ in de Rode Film Academie, Blijmarkt 25 (Fraterhuis)
12:00 Discussie met Eddy Terstall en Gijs van Dijk.
12:45 Mogelijkheid tot lunch. Keuze tussen eenvoudige lunch à €10 p.p. of luxere lunch à €15 p.p.

Praktische informatie maandag 26 augustus
Komt u per auto?

Dan adviseren wij u de volgende locaties:

• Parkeerterrein Burgemeester van Roijensingel, adres Burgemeester van Roijensingel 18
  • Parkeerterrein Emmawijk, adres Emmawijk 23
  • Parkeerterrein Nieuwe Have, adres Emmawijk (ter hoogte van park Eekhout, Burgemeester van Roijensingel)

Komt u vanuit het noorden?
Dan is het te overwegen om te parkeren in parkeergarage Diezerpoort, adres Burgemeester Drijbersingel 39. Dit is een voordelige parkeerlocatie. U bent te voet dan iets langer onderweg naar de locaties waar de evenementen plaatsvinden, maar u maakt dat gedeeltelijk goed omdat u met de auto iets sneller bij deze locatie bent dan de andere.

Voor alle locaties geldt dat een dagkaart mogelijk het voordeligst is.