Politiek verwoord, door Simone Pol

12 augustus 2022

Het is vakantie! Heerlijk genieten van zon en vrije tijd. Maar is dat wel zo? Problemen als bosbranden, stijgende energieprijzen, drukte op Schiphol en geblokkeerde wegen door mest en boerenrommel zijn aan de orde van de dag. Afgelopen twee weekenden heeft onze locoburgemeester het druk gehad met blokkades op de brug. En het gaat maar door.

Zijn we daardoor nog solidair met de boeren? Ik weet het gewoon niet. Ik kan me meer dan goed voorstellen dat je op je achterste benen staat als je je bedrijf dreigt kwijt te raken. We weten allemaal wel dat boeren geen figuranten in “Boer zoekt vrouw” zijn, maar hardwerkende mensen met passie voor hun bedrijf. Wat zijn “boeren” dan wel precies? Eigenaren van grootschalige bedrijven, die middels intensieve veeteelt en landbouw 80% naar het buitenland exporteren? Of enthousiastelingen van kleinschaligere kringlooplandbouw, die met minder gif natuurlijker willen boeren?
Wat ik wel weet, is dat op de manier protesteren als nu gebeurt, met snelwegen besmeuren, dat dat echt niet kan. Wat volstrekt ontoelaatbaar is, is dat je met je protest andere mensen in gevaar brengt. Het is niet alleen gevaarlijk – er zijn al ongelukken gebeurd -maar het kost de gemeenschap ook nog eens bakken vol belastinggeld om die rommel op te ruimen. En de brug in Ommen blokkeren kan even een ludieke actie zijn, maar de actie van 3 uur ’s middags tot half 10 ’s avonds heeft de boeren heel wat sympathie gekost.

Hoe lang gaan we ons tegen noodzakelijke maatregelen verzetten? Blijven de boeren doorkarren met die trekkers over de snelwegen tot de plannen van tafel zijn? Blijven we gas en water verspillen tot de kraan wordt dichtgedraaid? Blijven we consu-MEREN totdat we er bij neervallen?

Er zullen nou eenmaal zaken drastisch moeten veranderen en niet alleen op het vlak van de boeren.

De aarde zucht en steunt onder ons consumentengedrag. Vliegen is de meest vervuilende manier van vervoeren, toch lijken veel mensen er geen seconde wakker van te liggen iedere vakantie naar Ibiza of Dubai te gaan. We moeten allemaal zonodig aan de airco en een zwembad in de tuin om af te koelen. En op de BBQ willen we ons stukje vlees toch echt niet missen. En ach, dat klimaat, dat is ons probleem niet hoor. Daar verzinnen onze politici wel een oplossing voor.

Maar er zal toch echt iets moeten gebeuren willen onze kinderen ook nog een beetje lol overhouden aan deze planeet. Niet alleen een rem op en het mes in onze absurde intensieve veeteelt, maar ook een radicale verandering in de manier waarop wij schaamteloos de aarde misbruiken, alsof het ons recht is, ongeacht de gevolgen.

Met andere woorden; het kan allemaal wel wat minder en dat begint bij onszelf.

Geniet van deze zomer, maar bewust, zodat er nog vele mooie zomers mogen volgen.

Vakantiegroeten namens PvdA Ommen,

Simone Pol