13 november 2021

Motie PvdA Ommen mbt onderzoek ‘Energiefonds’ gesteund door de gehele raad!

Financieel gunstige positie, mogelijk energiefonds

De gemeente Ommen staat er financieel gunstig voor en dat was vier jaar geleden aan het begin van deze raadsperiode wel anders. Dankzij onder meer de verkoop van gronden in de nieuwbouwwijk Vlierlanden, zit er een bedrag van 22 miljoen euro in de algemene reserve. Gemeentelijke belastingen groeien volgend jaar alleen mee met de inflatie. Een amendement van het CDA voor het niet doorberekenen van die inflatie (1,6 procent) in de onroerend zaakbelasting (ozb) voor woningen haalde donderdag een ruime meerderheid.

Nu die financiële positie van de gemeente zo gunstig is, gaat het dagelijkse gemeentebestuur op verzoek van de raad (een motie van de PvdA is volledig gesteund) onderzoeken of het instellen van een energiefonds tot de mogelijkheden behoort. Daarmee kunnen Ommer gezinnen met een laag inkomen (maximaal 130 procent bijstandsniveau), die de hoge energieprijzen niet meer kunnen betalen, financieel tegemoet worden gekomen. In het fonds zou een bedrag van 50.000 euro moeten worden gestort. De huishoudens kunnen dan een maximum bedrag van 100 euro in de maand tegemoet zien, totdat het Rijk volgend jaar met een financiële tegemoetkoming komt.

Bron: https://www.destentor.nl/ommen/raad-ommen-wil-goedkopere-koop-en-huurwoningen-voor-starters~ae5cfa76/