26 mei 2019

Fraaie winst PvdA Europese Verkiezingen 2019!

Heb je die foto gezien? Wat een ontroerend moment: de blik in de ogen van onze campagnevrijwilligers toen donderdag de eerste prognose van de Europese verkiezingen bekend werd gemaakt. Tranen, vreugde, trots. Winst. De grootste partij zelfs. Ik hoorde het gejuich al van verre aan komen rollen toen ik bij de uitslagenavond aankwam. Vandaag weten we dat het zelfs zes zetels in het Europees Parlement zijn geworden. Fantastisch!

Na de nederlaag in 2017 zeiden de duiders dat het nooit meer goed zou komen. Dat de sociaaldemocratie aan haar eigen succes ten onder was gegaan. Wat mogen we trots zijn als partij op een Europees lijsttrekker als Frans Timmermans die niet alleen door ons maar door zoveel mensen gesteund wordt. En wie goed kijkt ziet een langere trend. Sinds 2017 hebben bij iedere verkiezing weer méér mensen ons hun vertrouwen gegeven. Stap voor stap staan we op na de klap.

De uitslag laat zien dat heel veel mensen snakken naar een andere politiek. Positief. Redelijk. Idealistisch. Mensen willen zeker kunnen zijn van een onbezorgde oude dag. Van een betaalbaar huis. Een groen en eerlijk klimaatbeleid. Van een goede leraar voor de klas en de beste zorg. En ze willen dat we opkomen voor onze waarden. Vrouwenrechten verdedigen. Vrijheid beschermen. Dat is waar wij voor strijden.

En de kiezers hebben ook onze campagne beloond. Niet praten over wat er slecht is aan andere partijen of een soort neptweestrijd opvoeren. Maar een toekomstgerichte en vrolijke campagne over onze ideeën en idealen voor Europa. Zullen we ook zo campagne voeren voor de volgende Kamerverkiezingen? Zullen we het huzarenstukje van vorige week dan herhalen? Het kan, maar dan hebben we iedereen keihard nodig.

Daarom wil ik je vragen: als je iets kan missen, nu is het moment om bij te dragen. Bijvoorbeeld door je maandbedrag te verhogen. Iedere donatie helpt, hoe klein ook. Het helpt om echt goed campagne te voeren. Vanuit onze idealen, over wat we met Nederland willen.

Deze overwinning smaakt naar meer! Alvast bedankt voor je steun.

Hartelijke groet,

Lodewijk