27 november 2021

Column van de week! door Hilbert Moerman

Politiek Verwoord

Verschillende politiek partijen uit de gemeente Ommen geven hun actuele standpunten weer. In deze editie van het Ommer Nieuws is Hilbert Moerman van de PvdA aan het woord.

Solidariteit
De laatste tijd wordt hier meer over gesproken, over solidariteit en over het al dan niet ontbreken ervan. Voor de PvdA is het één van de kernwaarden, wat mij betreft. Het staat voor verbondenheid en saamhorigheid met je medemens. Maar ook vertrouwen hebben in elkaar. Bijvoorbeeld als het gaat om vluchtelingen, zijn wij solidair door ook in Ommen op zoek te gaan naar mogelijkheden voor opvang van vluchtelingen. Wij hebben daar een motie voor ingediend in de gemeenteraad in Ommen die met grote meerderheid is aangenomen. Wij zijn solidair met de mensen, die door een plotselinge en sterke verhoging van de energieprijzen financieel in de knel dreigen te komen, ook hiervoor hebben we een motie ingediend bij de begrotingsvergadering die aangenomen is. Er komt een energiefonds voor inwoners die, en hoge energielasten hebben, en een inkomen welke het moeilijk maakt de sterk gestegen lasten te kunnen betalen. Een columnist schreef het al eens mooi op in een landelijk dagblad. ´Een beetje solidair zijn kan niet!´. Onze ziektekostenverzekering is bijvoorbeeld gebouwd op solidariteit. De coronapandemie doet ook een beroep op onze solidariteit, ook de discussie tussen mensen die gevaccineerd zijn ende ongevaccineerden zou gebaat zijn bij wat meer solidariteit. ´Een klein beetje solidair zijn kan niet!´. De Mulertstichting is ook een mooi voorbeeld, als het gaat om saamhorigheid en verbondenheid. Ooit in 1933 opgericht om het kapitaal en onroerend goed, welke Baron Mulert had geschonken aan de gemeente Ommen, te beheren en te gebruiken voor gezondheidszorg en aanverwante terreinen ten behoeve van de inwoners van Ommen, die niet op een andere wijze gefinancierd kunnen worden. Er is nogal wat ophef ontstaan over de toekomst van het huis aan de Zeesserweg, waarvan de gemeente de eigenaar is. Bij de begrotingsvergadering heeft de PvdA een motie ingediend om nog even te wachten met de verkoop van dit pand. De motie is raadsbreed aangenomen.
Verkiezingen
Als gemeenteraad hebben wij een aantal vergaderingen per jaar die er uitspringen, de kadernota en de begrotingsvergadering zijn er daar twee van. Zo langzamerhand gaan we ons opmaken voor de verkiezingen voor de gemeenteraad in maart 2022. Het verkiezingsprogramma van de PvdA Ommen wordt binnenkort gepresenteerd. De kandidaten voor de komende gemeenteraad zullen ook binnenkort bekend worden gemaakt. Er valt wat te kiezen volgend jaar maart. Als u nu met ons van mening bent dat solidariteit een kernwaarde is, stem dan volgend jaar op de PvdA Ommen.
Hilbert Moerman