12 november 2023

Column Politiek Verwoord in Ommer Nieuws, door Hilbert Moerman

Op 22 november zijn de verkiezingen voor de tweede kamer. En het beloven spannende verkiezingen te worden, met een aantal nieuwe partijen die voor het eerst meedoen. Ook voor het eerst dat de Pvda en GroenLinks met een gezamenlijke lijst komen voor deze verkiezingen.
Ik was eerlijk gezegd in het begin nog wel wat sceptisch over de samenwerking met deze twee linkse partijen, maar gaandeweg ben ik steeds enthousiaster geworden. En inderdaad: het stemgedrag van onze kamerleden overlapte elkaar al een tijd in grote mate.
In deze tijd van grote polarisatie zie ik het als een positief teken dat deze partijen samen willen en kunnen werken en een gezamenlijke lijst presenteren met uitstekende kandidaten voor de tweede kamer.
Er staan grote opgaven te wachten, denk aan de energietransitie, klimaatadaptatie, landbouwhervormingen en de opgaven voor de woningbouw. Dit vraagt om een regering die beslissingen durft te nemen, haar verantwoordelijkheid neemt en de lasten eerlijk verdeeld over onze inwoners.

Begrotingsvergadering

Bij het schrijven van deze column is de herfstvakantie voor een aantal van ons aangebroken, heeft de gemeenteraad een hele week geen vergaderingen gepland, en is het buiten ook eindelijk herfstweer geworden. Maar voor het eind van het (politieke) jaar staan er nog een aantal mooie vergaderingen op de agenda. En één daarvan is de begrotingsvergadering in november. Waar willen wij volgend jaar meer of minder aan uitgeven, waar gaat de gemeenteraad de accenten opleggen. U mag van de PvdA verwachten dat wij ons net als vorig jaar, inzetten voor onze inwoners die te maken hebben met energiearmoede, dat wij ons inzetten voor een ruimhartig kwijtscheldingsbeleid voor de lokale lasten, maar ook dat er ruimte komt voor vernieuwing.

Cultuur en erfgoed

Cultuur is vaak één van de sluitposten in de begroting en dat is jammer want cultuur is van iedereen en voor iedereen. In de raad van oktober heeft de PvdA al aandacht gevraagd voor cultuur en erfgoed bij de uitvoeringsagenda. Bij de begroting zullen wij hier op terugkomen.
Als u mee wilt praten over de begroting bent u vanzelfsprekend van harte welkom op ons fractieoverleg iedere maandagavond voorafgaand aan de raads/commissie-vergadering van donderdag in de Carrousel in Ommen.

Hilbert Moerman
Raadslid PvdA Ommen