16 oktober 2022

Ludieke schoonmaakactie voor behoud van huize Piet Hein

OMMEN – Frederik Eliza Mulert zag het levenslicht op 9 december 1858. De baron maakte carrière bij de Koninklijke Marine. In zijn nadagen diende de edelman als officier op de torpedoboot Piet Hein.

Zijn jaren op zee, op de Piet Hein maakten een onuitwisbare indruk op hem. In 1905 verrees in zijn opdracht huize Piet Hein, aan de Zeesserweg. De barmhartige baron was begaan met het welzijn van de lokale bevolking. Na zijn overlijden in 1933 liet hij huis en vermogen na aan de gemeente Ommen, zodat een stichting kon worden opgericht met als doel het landhuis te exploiteren als inrichting voor verpleging van zieken.

“Mijn landhuis ‘Piet Hein’ met tuin en het verder saldo mijner nalatenschap zullen moeten dienen tot stichting of ingebruikneming van een inrichting voor verpleging van zieken of zoo het kapitaal daarvoor niet geheel voldoende is, als bijdrage kunnen strekken te einde de daarstelling van zodanige inrichting te bevorderen”, was te lezen in de nalatenschap.

Vrijwel unaniem

Door de jaren heen is de doelstelling gewijzigd in het bevorderen van welzijn van mensen in het algemeen en wordt het landhuis verhuurd als kantoor. Marketingpromotie Villa 5 was de laatste huurder van het markante pand, dat sinds begin dit jaar leegstaat. Waar B & W voelen om afstand te doen van het pand, is de gemeenteraad vrijwel unaniem (zestien stemmen voor en een onthouding) tegen verkoop. “De gedachte van Mulert is mooi en onbaatzuchtig, dat moeten we respecteren”, zegt raadslid Gerrit de Jonge hierover. “Dit is lokaal erfgoed dat je niet moet verkwanselen. Er gaan stemmen op om hier een hospice op te zetten, dat idee kwam uit de koker van collega Hilbert Moerman. De locatie is ideaal en goed bereikbaar. Het is een schande dat het onderhoud wordt verslonsd. Een pand dat leeg staat, valt op den duur ten prooi aan verkrotting, dat moeten we zien te voorkomen, met respect voor de doelstelling in ons achterhoofd.” Initiatiefnemer Moerman knikt instemmend. “Straks komt er een hoog hek omheen, of een schutting. Het mag niet in particuliere handen vallen. Dit is een prachtige plek voor een hospice en daarmee doe je gelijk eer aan de gedachte van Mulert.”

Opruimen en gras maaien

De frontman van VOV heeft met PvdA-kopman Hilbert Moerman een ludieke actie op touw gezet. De oppositie, bestaande uit vertegenwoordigers van de PvdA, VVD, VOV en D66, wil dat de directe omgeving rond huize Piet Hein toonbaar blijft, dus blijft het niet bij babbelen en commentaar leveren, maar de handen worden daadwerkelijk uit de mouwen geschud. Dus was het zwerfvuil, blad en takken ruimen, grasmaaien en onkruid verwijderen.

Tekst/Foto: Willem Lampe